Стоматологія
Друк на футболках і чашках

Щодо змін в пенсійному законодавстві з 1 жовтня 2017 року

Щодо змін в пенсійному законодавстві з 1 жовтня 2017 року

ІНТЕРВ'Ю

начальника головного управління ПФУ в області ОльгиЗаярнюк

щодо змін в пенсійному законодавстві з 1 жовтня2017року

Верховна Рада України прийняла в першому читанні урядовий варіант пенсійної реформи. Ольго Сергіївно, давайте поговоримо, що зміниться у пенсійному законодавстві з прийняттям нового закону?

13.07.2017 року Верховною Радою України прийнято за основу проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (№ 6614). За відповідне рішення проголосували 282 народних депутати.

Законопроект пропонує зміни до 32 законодавчих актів. Деякі положення запрацюють вже з 1 жовтня 2017 року, зокрема, збільшення пенсії для теперішніх пенсіонерів. Ще ряд суттєвих змін запрацює з 1 січня 2018 року. А загалом реформу планують поступово впроваджувати протягом 10 років.

Законопроектом передбачається:

1)удосконалити солідарну систему пенсійного страхування, звільнити її від невластивих видатків;

2)диференціювати розміри пенсій залежно від набутого страхового стажу та отримуваного заробітку;

3)замінити механізм відшкодування пільгових пенсій на сплату роботодавцями підвищеної ставки єдиного внеску;

4)впровадити єдині підходи до обчислення пенсій.

Наразі поки що немає основного документа, його ще не оприлюднили. Втім, на сайтіуряду можна ознайомитись з презентацією відповідного законопроекту, в якій перелічені основні зміни.

Чи пропонує нова пенсійна реформа підвищення пенсійного віку?

Пенсійний вік в Україні є одним з найнижчих у Європі – це 60 років (для чоловіків – 60, для жінок з врахуванням поетапного підвищення пенсій — 58 років).До речі, пенсійний вік в деяких інших країнах такий: Німеччина, Великобританія, Данія – 65-67, Канада, Нідерланди, Естонія, Японія – 65, Грузія – 60 і 67, Фінляндія – 62-68.

На пенсії людина живе приблизно стільки само, скільки працює. Середня очікувана тривалість життя наших чоловіків у шістдесятилітньому віці становить лише 14 років. У жінок вона трохи довша, але аж ніяк не перевищує середньої тривалості трудової діяльності. Враховуючи зазначене урядовці відмовились від стратегії підняття пенсійного віку, навіть попри пропозиції міжнародних кредиторів встановити межу віку виходу на пенсію 63+.

Однією із складових пенсійної реформи є осучаснення пенсій. Ольго Сергіївно, що це означає?

У формулі для розрахунку пенсії, крім індивідуальних коефіцієнтів стажу і заробітку громадянина, враховується також показник середньої заробітної плати в Україні за 3 попередніх роки перед зверненням за призначенням пенсії. Зрозуміло, що з кожним роком середня заробітна плата в державі зростає. Тому, пенсіонериз однаковими зарплатами і стажем можуть отримувати різні пенсії. До прикладу, сьогодні пенсіонери йдуть на пенсію і їм розрахунок проводиться із середньої по Україні за 2014-2016 роки3764 грн. а у тих, яківийшли на пенсію до 2012 року, із середньої по Україні за 2007 рік — 1197 грн., тобто у три рази менше. Це призводить до того, що чим молодше пенсіонер, тим вище у нього пенсія приоднакових показниках стажу і заробітку.

З метою ліквідації такого дисбалансу Урядом запропоновано з 1 жовтня цього року перерахувати раніше призначені пенсії з використанням показника середньої заробітної плати3764,40 грн., тобто зазначений показникдіятиме як для «нових», так і для «старих» пенсіонерів.

Як наслідок, буде перераховано у сторону збільшенняпенсії близько 5,6 млн. пенсіонерам по Україні (а це 47%) в тому числі майже 188 тис. пенсіонерів нашої області(51%).

Сьогодні в області станом на 01.08.2017 року 407,7 тис. осіб є одержувачами пенсій. Середній розмір пенсійної виплати склав 1720,13 грн. при загальнодержавному показнику 1886,78 грн. З початку року середній розмір пенсії зріс на 62,95 грн. (3,7%).

Чи проводились подібні перерахунки раніше?

Так, уже двічі ми проводили перерахунки пенсій у зв'язку з осучасненням заробітної плати. Але я не можу назвати їх подібними, тому що з 1 січня 2008 року ми проводили перерахунок призначених до цієї дати пенсій з урахуванням показника середньої заробітної плати за 2006 рік 928,81 грн. Наступне і останнє осучаснення пенсій здійснювалось у травні 2012 року від середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік – 1197,91 грн. Як ми бачимо, різниця в показниках не велика, то й підвищення пенсій були не значні.З 1 жовтня цього року пропонується переглянути пенсії, які не змінювались впродовж останніх п'яти років, і при цьому буде застосовано утричі більший показник – 3764,40 грн. Як результат–пенсіонери отримають підвищення від 200 до 1000 грн. щомісяця.

До прикладу,вчителька, яка вийшла на пенсію в 1992 році, з порівняно невеликою заробітною платою (індивідуальний коефіцієнт заробітної плати – 1,28425) та страховим стажем 42 роки отримує пенсію в даний час 1503,90 грн. Пенсію обчислено з врахуванням показника середньої заробітної плати за 2007 рік1197,91 грн. Після проведення осучаснення заробітної плати з 1 жовтня її розмір пенсії за рахунок застосування показника 3764,40 грн. збільшиться на 691,32 грн. і становитиме 2195,22 грн.

Скажіть, будь ласка, чому пропонується здійснити осучаснення пенсійіз жовтня, а не раніше?

Тому, що будь – який перерахунок пенсій тягне за собою додаткові витрати, які повинні відповідати реальним можливостям держави і Пенсійного фонду України. У 2016 році вперше після кількох років падіння Уряд забезпечив економічне зростання в державіна 2,3%, що забезпечило збільшення надходжень до Пенсійного фонду. Темпи росту надходжень в області у 2017 році становлять 146,4% і склали 1,8 млрд. грн. Позитивна динаміка надходжень свідчить, що до жовтня поточного року Пенсійний фонд зможе акумулювати необхідну для осучаснення пенсій суму, яка за попередніми розрахунками по Україні складає біля 12 млрд. грн. Додаткова потреба в коштах для виплати підвищеної пенсії пенсіонерам нашої області складатиме понад 89 млн. грн. Упродовж поточного року в області щомісячно ми виплачуємо біля 720 млн. грн. пенсійних коштів.

Ольго Сергіївно, Ви сказали, що тільки 51% пенсіонерів області отримають підвищення до пенсій в результаті осучаснення. Поясніть, будь ласка, чому не буде зростання пенсійних виплат в решти 49% пенсіонерів?

Починаючи з жовтня 2008 року, страховий стаж кожного пенсіонеразбільшений на коефіцієнт оцінки одного року страхового стажу 1,35. До прикладу, якщо страховий стаж складає 42 роки, то для розрахунку пенсії враховується 42 х 1,35 = 56. Законопроектом передбачено, що при проведенні з 1 жовтня 2017 року перерахунку раніше призначених пенсій, коефіцієнт оцінки одного року страхового стажу, який застосовують для обчислення пенсій, буде знижено з 1,35 до 1. Тобто, у нашому прикладі буде застосовуватись фактичний страховий стаж 42 роки, а не збільшений в 1,35 рази. Це є однією із причин, по якій пенсіонер може не отримати підвищення в результаті осучаснення.

Другою суттєвою причиною є обчислення доплати за понаднормативний стаж з врахуванням тривалості страхового стажу для жінок 30 років, для чоловіків 35 років. На сьогоднішній день у пенсіонерів, які вийшли на пенсію до жовтня 2011 року, доплата за понаднормативний стаж обчислюється виходячи з тривалості стажу для жінок 20 років, для чоловіків 25 років. З 1 жовтня 2017 року для усіх пенсіонерів незалежно від часу виходу на пенсію доплата за понаднормативні роки буде обчислюватись з врахуванням 30 та 35 років.

З врахуванням зазначених змін підвищення до пенсії можуть не отримати ті пенсіонери, які порівняно недавно вийшли на пенсію і для її обчислення було застосовано показник середньої заробітної плати за останні роки.

До прикладу,шахтарю в 2016 році призначено пенсію з врахуванням страхового стажу 47 років тапоказника середньої заробітної платив Україні за 2013-2015 роки 3263,44 грн. Розмір пенсії на сьогоднішній день становить3911,05 грн., а з 1 жовтнябуде 3372,01 грн.Зниження пенсії відбулось за рахунок зменшення величини оцінки одного року страхового стажу з 1,35 до 1 та відносно малої різниці між застосованими показниками середньої заробітної плати 3764,40 – 3263,44 = 500,96 грн.

Хочу зауважити, що в таких випадках буде встановлено доплату до попереднього розміру пенсії з тим, щоб після проведеного осучаснення пенсійна виплата не зменшилась.

А які вимоги будуть до тривалості страхового стажу? Що таке «пенсійний коридор»?

Сьогодні право на пенсію за віком мають чоловіки, які досягли 60 років, і жінки, яким виповнилось 58 років (60 років починаючи з 2021-го), за наявності страхового стажу не менше 15 років.

Згідно пенсійної реформи для призначення пенсії за віком запроваджується гнучкий «коридор» пенсійного віку (60-63-65 років).

Починаючи з 1 січня 2018 року право на пенсію за віком в 60 років набудуть особи, в яких наявний страховий стаж25 років. Кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу збільшуватиметься на один рік. З 2028 року право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років матимуть ті особи, у яких не менше 35 років страхового стажу.

До відома. За сім місяців 2017 року органами Фонду області призначено 9,4 тис. пенсій, з яких 4,5 тис. (або 42,3%) – це пенсії за віком.

Ольго Сергіївно, а якщо в особи на час призначення пенсії у 2018 році не буде 25 років? Коли вона зможе вийти на пенсію?

Якщо в 60 — річної особи не буде зазначеної вище тривалості страхового стажу (від 25 до 35 років), вона матиме право обрати: доопрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 60 до 63 років.

Якщо в особи на 1 січня 2018 року наявний страховий стаж від 15 до 25 років, то особа набуде право на пенсію у 63 роки. Кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу збільшуватиметься на один рік. З 2028 року право на призначення пенсії за віком після досягнення 63 років матимуть особи зі стажем роботи від 25 до 35 років страхового стажу.

Якщо в 63 – річної особи не буде зазначеної тривалості страхового стажу, вона матиме право обрати: доопрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 63 до 65 років.

До прикладу, чоловік, 1958 р.н., у 2018 році досягає 60 років, має 16 років страхового стажу. Враховуючи, що в особи відсутні 25 років страхового стажу, право на пенсію в 60 років відсутнє. При стажі 16 років право на пенсію він набуде в 63 роки (в 2021 році). По шкалі при наявності в 2018 році стажу від 15 до 25 років вік виходу – 63 роки.

Починаючи з 1 січня 2019 року за наявності в особи стажу 15 років (але менше ніж 16 років, що давало би право виходу на пенсію в 63 роки), пенсію за віком призначатимуть в 65 років. Діапазон необхідного стажу щороку збільшуватиметься на 1 рік. Тобто з 2028 рокуправо на пенсію за віком в 65 років матимуть особи зі стажем від 15 до 25 років.

Наявність страхового стажу, який дає право на призначення пенсії за віком, визначатиметься на дату досягнення відповідного віку і не залежатиме від наявності стажу на дату звернення за пенсією.

Приклад 1. Чоловік, 1959 р.н., у 2019 році досягає 60 років, має 15 років 9 місяців страхового стажу. Враховуючи, що в особи на 2019 рік відсутні 26 років страхового стажу, право на пенсію в 60 років відсутнє.Відсутній стаж від 16 до 26 років, тому немає права і в 63 роки. При стажі від 15 до 16 років право на пенсію за віком лише в 65 років.

Приклад 2. Чоловік, 1959 р.н., у 2019 році досягає 60 років, має 16 роківстрахового стажу. Враховуючи, що в особи на 2019 рік відсутні 26 років страхового стажу, право на пенсію в 60 років відсутнє.При стажі в 2019 році від 16 до 26 років право на пенсію за віком — в 63 роки.

А якщо в особи відсутній страховий стаж 15 років? Чи буде вона мати право на пенсію?

Особам, які не матимуть 15 років страхового стажу, буде встановлюватись органами соціального захисту населення державна соціальна допомога після досягнення ними 65 років.

Прикінцевими положеннями нового Закону передбачається призначати (у період з 01.01.2018 року по 31.12.2020 року) тимчасову державну соціальну допомогу особам, які досягли встановленого пенсійного віку (чоловіками 60 років, жінками — по шкалі), мають страховий стаж не менше 15 років, але не набули права на пенсійну виплату. Ця тимчасова державна соціальна допомога призначатиметься непрацюючим особаморганами соціального захисту населення і виплачуватиметься до досягнення особою віку, з якого набуває права на пенсію за віком, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

До прикладу, в особи на 2018 рік 24 роки страхового стажу. По шкалі право на пенсію за віком — в 63 роки. В період з 60 до 63 років непрацюючій особі буде встановлена тимчасова державна соціальна допомога.

До відома.Протягом семи місяців 2017 року органами Фонду області відмовлено у призначенні пенсії 284 особам, з яких 94,4% — через відсутність необхідного пільгового та страхового стажу.

Скажіть, будь ласка, яким чином особа, в якої відсутній необхідний для призначення пенсії страховий стаж, зможе набути право на призначення пенсії за віком?

Якщо в особи, яка претендує на пенсію за віком, немає достатньої кількості років страхового стажу, вона матиме право його компенсувати.

Однак, встановлено обмеження щодо кількості років стажу, які може компенсувати особа – не більше 24 місяців. При цьому вартість компенсації слід визначати за регресною шкалою:

Кількість років

1

2

Коефіцієнт вартостікомпенсації

2

1,5

Наприклад, якби докуповувати страховий стаж за цими правилами можна було б зараз, то за перший рік особа мала би сплатити 16896 грн. Як ми отримали цю суму?

Із 01.01.2017 р. по 31.12.2017 р. мінімальна заробітна плата становить 3200 грн.

Ставка ЄСВ (єдиний соціальний внесок) – 22%.

Отже, з 01.01.2017 р. по 31.12.2017 р. мінімальний страховий внесок з урахуванням коефіцієнта, який застосовують під час одноразової сплати (для першого року застосовується коефіцієнт 2), дорівнюватиме 1408 грн.(3200 грн. × 22% × 2).

Тож матимемо 1408 грн.× 12 місяців= 16896 грн.

Ольго Сергіївно, поясніть будь ласка, чому доцільно компенсувати страховий стаж, якщо наявного не вистачає для призначення пенсії, а не витрачати відкладені гроші?

Пенсію за віком призначають пожиттєво. Тобто, сплачена сума може бути значно меншою, ніж гроші, які доведеться витрачати на своє утримання самостійно.

А чому доцільно компенсувати страховий стаж якомога раніше?

Щороку сума, яку потрібно буде сплатити за кожен куплений рік страхового стажу, збільшуватиметься відповідно до зростання мінімальної заробітної плати.

Скажіть, будь ласка, який сьогодні розмір мінімальної пенсії за віком? Ольго Сергіївно, а яким він буде після ухвалення змін до пенсійного законодавства, що запропонував уряд?

Сьогодні мінімальний розмір пенсії за віком за наявності в чоловіків 35 років страхового стажу, а в жінок – 30 років встановлено в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (з 1 січня 2014 року – 1247 грн., з 1 травня – 1312 грн.).

Пропонується з 1 жовтня 2017 року прожитковий мінімум підвищити до 1373 грн.

За пропозицією уряду, з 1 січня 2018 року для осіб, які досягли 65 – річного віку, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності в чоловіків 35 років, а в жінок – 30 років страхового стажу буде встановлено в розмірі 40% від мінімальної заробітної плати, визначеної законом. Він не має бути меншим за прожитковий мінімуму для осіб, які втратили працездатність (на сьогодні був би меншим 3200х40=1280 грн.).

За наявності страхового стажу меншої тривалості, ніж визначено (35 років у чоловіків і 30 років у жінок), мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється в пропорційно меншому розмірі, виходячи з прожиткового мінімуму, визначеного для непрацездатних осіб.

Таку норму передбачено як у чинному законі, так і в законопроекті, який запропонував уряд.

Однак, у законопроекті № 6614 передбачено, що особам, які не мають повного стажу, пропорційно зменшені пенсії, призначені після 1 січня 2018 року з урахуванням прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, виплачуватимуть лише після досягнення 65 років. До досягнення цього віку таким особам може бути призначено державну соціальну допомогу на умовах і в порядку, визначених у Законі України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям».

Крім того, при визначенні мінімального розміру пенсії за віком і доплати за понаднормативний стаж «куплений» стаж не враховується.

Які ще законодавчі зміни пропонуються пенсійною реформою?

Законопроектом № 6614 та з урахуванням пропозицій профільного комітету пропонуються ще такі зміни:

1)зберегти право дострокового виходу на пенсію

— для матерів, які виховали 5 дітей або інвалідів з дитинства (у 50 років);

— для жінок, які працюють в сільськогосподарському виробництві і виховали 5 дітей (незалежно від віку, після досягнення 5 – ою дитиною 14 років);

— для учасників бойових дій (чоловіки у 55 років, жінки – у 50 років);

— для ліліпутів та диспропорційних карликів (40/45);

— для чорнобильців (зі зниженням пенсійного віку);

2)відмінити призначення пенсій за вислугу років (за винятком осіб, які мають необхідну вислугу років 26,6 років на 01.10.2017 року, та артистів театрально-концертних і інших колективів);

3)зупинити зменшення розміру пенсії жінкам, що скористались правом виходу на пенсію у 55 років. Пропонується застосовувати зменшення розміру пенсії до досягнення пенсійного віку та протягом періоду, який дорівнює кількості місяців дострокового виходу на пенсію. Після завершення цього періоду пенсію виплачувати в повному розмірі;

4)зберегти право на пенсію на пільгових умовах для скороченого переліку (працівники, зайняті на роботах за Списками №1 та №2; трактористам – машиністам; дояркам; робітницям текстильного виробництва; водіям міського пасажирського транспорту та великовагових машин).

Ольго Сергіївно, чому запропоновано скасувати спеціальні пенсії?

Законопроектом передбачається скасування будь – яких пільг і перехід до загальних страхових принципів. Уряд пропонує запровадити єдині підходи до призначення пенсій, коли враховується не професія, а лише рівень заробітної плати і страховий стаж.

Тому,пропонується скасування пенсій на спеціальних умовах (за виключенням держслужбовців, які набули стажу державної служби 20 або 10 років станом на 01.05.2016 року).

Раніше призначені пенсії будуть виплачуватись. З 1 жовтня буде проведено автоматичний перерахунок пенсій на загальних підставах. Якщо такий розмір пенсії буде вищим, автоматично буде переведено на пенсію згідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». В будь – який час така особа може знову перейти отримувати пенсію за спеціальним законом.

Скажіть, будь ласка, а що з обмеженням у виплаті пенсій?

З 1 жовтня 2017 року пропонується відновити у повному розмірі виплату пенсій пенсіонерам, які працюють.

Відповідно до законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України з питань пенсійного забезпечення» (№ 6616) нововведення не будуть стосуватися осіб, у яких розмір пенсії з урахуванням надбавок та підвищень, пенсій за особливі заслуги перед Україною, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, перевищує 10 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, в частині такого перевищення.

З 01.07.2017 року для8,9 тис. працюючих осіб (або 12,1% від загальної кількості пенсіонерів) застосовано спеціальний порядок виплати пенсій: припинено виплату пенсій для198 пенсіонерів, які працюють на посадах, що дають право на призначення пенсій за спеціальними законами, на суму 385,3 тис. грн.; для інших 8,7 тис. працюючих пенсіонерів виплачується 85% призначеного розміру пенсій, заощаджено пенсійних коштів 3,6 млн. грн.

За сім місяців2017 року з пенсій 191 пенсіонера, середньомісячний розмір пенсій яких складає 17,9 тис. грн., проведено відрахування податку на суму 1449,7тис. грн. та військового збору – на суму122,5 тис. грн.

Як буде проводитись обчислення пенсій у перехідний період?

У2017 року зберігаються умови для призначення пенсій за віком: вартість одного року страхового стажу 1,35% та середня заробітна плата для обчислення пенсії за 3 останні роки (2014, 2015, 2016 роки на рівні 3764,40 грн.), та яка застосовується для осучаснення пенсій.

У2018 році змінюються умови для призначення пенсії за віком: вартість одного року стажу – 1% іта середня заробітна плата для обчислення пенсії за 2 останні роки (2016 та 2017 роки).

У2019 році змінюються умови для призначення пенсії за віком: вартість одного року стажу – 1% іта середня заробітна плата для обчислення пенсії за 3 останні роки (2016, 2017, 2018 роки).

Поясніть, будь ласка, як зміниться механізм відшкодування пільгових пенсій після прийняття пенсійної реформи?

На сьогоднішній день законодавством передбачено, що відшкодування коштів на виплату та доставку пільгових пенсій здійснюється Пенсійному фонду України за рахунок коштів підприємств. Так, в поточному році в області 440 платниківмають обов'язок щодо відшкодування пільгових пенсій, призначених відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за3709 пенсіонерів з середньомісячною сумою відшкодування 6,4 млн. грн.

Сума зобов'язань, що підлягає відшкодуванню із врахуванням заборгованості на початок року склала 69,5 млн. грн., відшкодовано 44,5 млн. грн. Відповідні розрахунки показують, що в області відшкодовується лише 64,0% зазначених витрат. Станом на 1 серпня 2017 року заборгованість 199 підприємств із відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій складає 25,0 млн.грн. Це призводить до необхідності здійснювати виплату пільгових пенсій фактично за рахунок коштів державного бюджету.

Тому, Урядом запропоновано змінити механізм відшкодування пенсій за віком на пільгових умовах.

Так, з 1 січня 2018 року для підприємств скасовується відшкодування пільгових пенсій, натомість запроваджується підвищена ставка єдиного соціального внеску розміром 37% (+15% за списком №1) та 29% (+7%за списком № 2) замість 22% за працівників, взалежностівід умов праці.

Сплата підвищеної ставки та пільговий вихід на пенсію залишається для тих категорій, які відшкодовували пільгові пенсії. Така сплата не буде здійснюватись за шахтарів, металургів та підприємств сільського господарства, які перебувають на четвертій групі єдиного податку, пенсії за яких відшкодовуються з державного бюджету.

Ольго Сергіївно, багато говориться про те, що Пенсійний фонд здійснює виплати, які йому невластиві. Скільки таких виплат профінансовано за 7 місяців поточного року в області?

За сім місяців поточного року всього на пенсійні виплати направлено 5,0 млрд. грн., з них 1,0 млрд. грн., або 21,0% – видатки за рахунок коштів Державного бюджету та 4,0 млрд. грн., або 79,0% — видатки за рахунок коштів Пенсійного фонду. З 4,0 млрд. грн. невластиві Пенсійному фонду видати склали 1,4 млрд. грн., або 36,1%.

Як вплинуло на бюджет Пенсійного фонду України в області збільшення розміру мінімальної заробітної плати до 3200 грн.?

За 7 місяців поточного року в області надійшло 1,8 млрд. грн. єдиного соціального внеску розподіленого на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, що на 151,9 млн. грн. або на 9,3% більше від запланованого показника та на 580,1 млн. грн. (148,4%) більше фактичних показників минулого року.

Найбільш ефективним чинником зростання у поточному році власних надходжень є підвищеннярозміру мінімальної заробітної плати до 3200 грн. та здійснення комплексу заходів щодо детінізації та легалізації зайнятості населення.

З початку року середня заробітна плата працівників області з якої сплачується єдиний внесок, зросла на 1229 гривень і в червні склала 6256 гривень.

Протягом поточного року кількість застрахованих осіб, які отримують заробітну плату менше мінімального розміру 3200 грн. зменшилась на 10 тис. осіб, або на 23% і у травні становить 34 тис.осіб (13,8% до загальної кількості), проти 120 тисячосібу грудні 2016 року, що майже в 3,5 разів менше.

В області найбільша питома вага застрахованих осіб, а саме59,4% осіб, отримують заробітну плату в травні від 3200 грн. до 9600 грн. (від мінімальної до 3-х мінімальних заробітних плат), в грудні 2016 року до прикладу48% осіб отримували заробітну плату на рівні або менше мінімального розміру 3200 грн.

До кінця поточного року в області очікуються додаткові надходження коштів в сумі 315 млн. грн., які і будуть спрямовані на заплановане з 1 жовтня поточного року підвищення розміру прожиткового мінімуму та проведення«осучаснення» пенсійних виплат.

Динаміка надходжень єдиного соціального внеску

млн. грн.


за 7 міс. 2015 р.

за 7 міс. 2016 р.

за 7 міс. 2017 р.

±

до 2015 р.

%

до 2015 р.


2242,7

1456,7

2112,1

— 130,6

— 5,8%

±


786,0

+ 655,4



%


64,9%

145,0%



Динаміка надходжень єдиного соціального внеску в області показує, що збільшення мінімального розміру заробітної плати із 1378 грн. в 2015 році до 3200 грн. в 2017 році не покриваєвтрат коштів із сплати єдиного соціального внеску в результаті зниження тарифу нарахування на фондоплати праці в 2016 році до 22%.

Ольго Сергіївно, внашій області є пенсіонери з числа внутрішньо переміщених осіб, як виплачується їм пенсія?

Починаючи з серпня 2014 року, органи Пенсійного фонду України проводять послідовну роботу щодо реалізації прав ВПО на пенсійне забезпечення.

За період з серпня 2014 року по серпень 2017 року за поновленням виплати або призначенням пенсій в області зверталися 4068 таких осіб.

Протягом зазначеного періоду законами України та актами Кабінету Міністрів Українизмінювалися умови та порядок реєстрації ВПО та механізм виплати їм пенсій.

Так, виплата пенсій здійснюється при реєстрації ВПО за місцем фактичного проживання, що підтверджується довідкою про взяття на облік ВПО, яка видана згідно з Порядком оформлення та видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року № 509.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 року № 365 затверджено Порядок призначення (відновлення) соціальних виплат ВПО та Порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат ВПО за місцем їх фактичного проживання. Зазначеними порядками передбачено, що органи Пенсійного фонду приймають рішення про призначення, відновлення або припинення виплати пенсій тільки за рішеннями комісій з питань призначення (відновлення) соціальних виплат ВПО, які утворені районними держадміністраціями, виконавчими органами міських рад. Всього для розгляду на комісіях було передано документи щодо 1263 осіб про поновлення виплати пенсій, з яких надано рішення про відновлення виплати пенсій на 1215 осіб (96%), та рішення про відмову у відновленні виплати пенсій на 193 особи (4%).

З метою виконання вимог Порядку здійснення контролю за проведенням соціальних виплат ВПО територіальними управліннями області передано органам соціального захисту області запити щодо 1190осіб, по яких надано рішення комісій щодо припинення виплати пенсій 349 особам.

Внаслідок проведених заходів, спрямованих на ідентифікацію та верифікацію одержувачів пенсійних виплат з числа ВПО, попередження шахрайства при оформленні пенсійних виплат, недопущення виплат після смерті особи, виплата пенсій тимчасово призупинялася.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 року № 637 (зі змінамивід 08.06.2016 року), починаючи з липня 2016року виплата пенсій здійснюється через рахунки та мережу установ АТ «Ощадбанк», а з серпня 2016 року Пенсійний фонд спільно з АТ «Ощадбанк» здійснює оформлення та видачу пенсіонерам з числа ВПО платіжної картки, яка одночасно є пенсійним посвідченням. Всього виготовлено 1931картку, але робота з виготовлення платіжних карток триває.

Станом на 01.08.2017 року пенсія виплачується 2109 ВПО (539 – призупинено виплату пенсій, 110 – закінчився термін виплати, 1200 – змінили місце проживання за межі області, 119 – померли), середній розмір їх пенсії складає 2350,53 грн. (при 1788,92 грн. – по області,1879,35 грн. – по Україні), а всього виплачено в області таких пенсійз 2014 року – 181,1 млн. грн., в тому числі в 2017 році – 38,6 млн. грн.

Багато чуємо про верифікацію пенсійних виплат, як проходить верифікація в нашій області?

В 2016 році органами Пенсійного фонду України розпочато верифікацію пенсійних виплат. Територіальними управліннями області отримано 1396рекомендацій (в тому числі в 2017 році – 283) Міністерства фінансів України щодо перевірки персональних даних одержувачів пенсій та правомірності виплати. Причинами таких перевірок зазначалися: паспорти одержувачів пенсій обліковується як втраченими або вкраденими; ідентифікаційний номерзакритий або знятий з обліку, пенсіонер більше року не знімав пенсійні кошти з банківського рахунку, тощо.

У 3випадках встановлено, що пенсія перераховувалася на банківський рахунок деякий час післямісяця смерті, так як смерть пенсіонерів була зареєстрована в інших областях і відомості про їх смерть до органів Пенсійного фонду в області не надходили.

Але за загальними результатами верифікації встановлено, що системні порушенняв роботі органів Пенсійного фонду в області при проведенні виплати пенсій відсутні. Це підтверджено висновком Державної аудиторської служби, яка у 2016 році проводила перевірки в окремих територіальних управліннях Пенсійного фондув області.

Проте механізм контролю правомірності пенсійних виплат необхідно удосконалювати. Це має бути постійний оперативний обмін електронною інформацією з державним реєстром актів цивільного стану громадян (реєстрація смерті), з інформаційними ресурсами МВС (виїзд за межу України на постійне місце проживання, зміна паспортних даних) та інше, над чим Пенсійний фонд України працює.


43
RSS
Немає коментарів. Ваш буде першим!
Завантаження...
Друк флаєрів, візиток. Банери, наклейки. Бланки. Печатки та штампи. Тел.: 096 783 27 71.