Стоматологія
Друк на футболках і чашках

Булінг у школі: за що цькують учителів

Булінг у школі: за що цькують учителів

Чому педагоги стають жертвами агресії та як з цим впоратися.

Слово «булінг» все активніше входить у лексикон українців. Історії про цькування у школі активно описують в соцмережах. Батькам розповідають, як протидіяти насиллю та вберегти свою дитину від булінгу. Але як бути у випадку, коли школярі виявляються агресорами, а суб’єктом знущань стає вчитель?

Як розповідає сайту "Є» дитячий і сімейний психолог-терапевт Тетяна Матвійчук, є дві групи причин, чому вчителі можуть ставати жертвами булінгу. У першому випадку – це індивідуальні особливості та виховання дитини, в іншому – педагоги, які через певні обставини не можуть протистояти цькуванню.

Чому діти стають булерами

«Дитина може стати булером, якщо в сім’ї не виховуються цінності взаємостосунків молодшого і старшого покоління, якщо прийнято цинічне ставлення до інших людей, або, як варіант, використання інших людей заради задоволення власних потреб. Відповідно дитина, яка не вміє поважати дорослих, не цінує цей авторитет, не має розуміння, що є різниця між учителем і учнем. Коли дитина приходить у шкільний колектив, де потрібно дотримуватися правил поведінки, де старша людина хоче її щось навчити, такій дитині важко це зробити», — пояснює психологиня.

Є й інші причини, чому школяр може проявляти агресію до вчителя. Наприклад, у сім’ї можуть обговорювати тих, чи інших педагогів, відповідно дитина засвоює почуте. «Якщо вчитель не є авторитетом для батьків, дитина може дозволити собі певні вчинки стосовно нього, — додає Тетяна Матвійчук. — Може бути, коли батьки під час конфлікту стають на сторону своєї дитини і звинувачують вчителя. Дитина відчуває свою правоту і потім намагається це повторювати».

Важливу роль відіграють індивідуально-психологічні особливості дитини. Як зазначає психологиня, багатьом дітям притаманна імпульсивність, й особливо вона проявляється в підлітковому віці. У цей період школярам важко ставитися критично до своїх вчинків. Коли дорослі не корегують їх поведінку, це може повторюватися.

Агресивність, як риса характеру, також може сприяти виникненню булінгу. «Агресивність у дитини формується, коли вона потрапляє в певні обставини, де відчуває несправедливість. Тому агресія може бути проявом певного захисту, — говорить Тетяна Матвійчук. — Або може бути варіант жорстокого поводження в сім’ї. Тоді своєю поведінкою школяр намагається привернути до себе увагу колективу».

Що робити вчителю

Важливу роль відіграє ставлення педагога до своєї роботи. Зазвичай, жертвами булінгу стають певні категорії вчителів, які на етапі знайомства з учнями та їх перевірки дають слабинку. Також цькуванню школярів можуть піддаватися освітяни, які переживають виснаження, професійне чи емоційне вигорання.

«Тут варто враховувати індивідуально-психологічні властивості вчителів. Кожен з нас дорослих має якісь очікування від тієї професії, яку обрав. Коли очікування не здійснюються, досить важко протистояти натискам, які виникають, — каже спеціаліст. — Покоління дітей з кожним роком стає все складнішим. Сьогодні, щоб змусити учнів слухали вчителя на уроці, потрібна неабияка креативність і творчість. Необхідні гарні комунікативні навички, глибоке володіння матеріалом та зацікавленість в тому, щоб навчити дітей. Відповідно, вчителю не завжди вистачає часу, щоб зробити урок цікавим. А діти, особливо підлітки, дуже швидко вхоплюють ту «слабинку», і якщо в класі є провокатори, може бути тиск на вчителя».

За словами психологині, щоб уникнути булінгу з боку дітей, педагогам потрібно перш за все сформувати впевненість у собі. Якщо ж цькування все ж таки відбуваються, треба спробувати порозумітися з дитиною та знайти спільну мову, щоб більше не провокувати ситуацію. До вирішення проблеми варто залучати й батьків, щоб з обох сторін вплинути на поведінку школяра.

«Якщо вчитель розуміє, що йому в цей клас важко йти, бо він почуває себе некомфортно, якщо діти дозволяють собі принижувати його гідність, тоді потрібно розбиратися в тому, що стало причиною, — зазначає пані Тетяна. — Допомогти може шкільний психолог, якого варто покликати на урок, щоб він спостерігав за взаємодією вчителя та учнів. Класний керівник теж може це робити. Якщо дійсно є такі випадки, тоді треба проводити роботу безпосередньо і з класом, і з батьками. На батьківських зборах потрібно з’ясувати важелі впливу на дітей, які дозволяють собі такі вчинки».

Відповідальність за булінг

З січня минулого року в Україні запровадили адміністративну відповідальність за булінг. Якщо суд визнає винним кривдника, за заподіяну шкоду доведеться заплатити від 850 до 1700 гривень штрафу. Щоправда, якщо булеру менше 16 років, відповідальність покладається на батьків.

Однак на практиці через стереотипи, які існують в суспільстві, педагогам зазвичай важко визнати, що їм потрібна допомога, щоб не псувати репутацію ні собі, ні навчальному закладу, де викладають.

«До нас багато вчителів звертаються на консультацію, але офіційно вони не заявляють про булінг, — розповідає старший інспектор з особливих доручень відділу ювенальної превенції Головного управління Нацполіції області Марія Баранюк. — Вони розуміють, що це певним чином буде лягати на репутацію школи та на їхню репутацію. Що будуть піднімати питання, наскільки вчитель компетентний у своїй галузі, чому він допустив таке відношення учня, чи учнів стосовно себе. У нас суспільство не досить добре приймає такі ситуації, адже зазвичай люди звикли захищати лише дітей».

Як повідомляють в Ювенальній превенції поліції, минулого року на Хмельниччині зафіксовано вісім випадків булінгу, доведених у суді. З них один факт цькування був стосовно педагога — у Нетішині суд оштрафував батьків старшокласника, який систематично ображав вчителя.

«Торік тема булінгу «розкачувалася» і набирала обертів. Спочатку не всі знали про запроваджену адміністративну відповідальність за булінг, потім було літо, а восени звернення пішли швидкими темпами. Часто батьки звертаються до поліції навіть не розуміючи різниці між булінгом і конфліктом. Тому звернень було багато, але лише у восьми з них були відібрані матеріали по факту булінгу, — зазначає Марія Баранюк. — Цього ж року в області складено лише три адміністративних матеріали по булінгу, і жодного по вчителю. Причиною такої ситуації стало дистанційне навчання».

Сайт "Є"

112
RSS
Немає коментарів. Ваш буде першим!
Завантаження...
Друк флаєрів, візиток. Банери, наклейки. Бланки. Печатки та штампи. Тел.: 096 783 27 71.