Стоматологія
Друк на футболках і чашках

​Науково-популярна журналістика: навіщо вона нам?

​Науково-популярна журналістика: навіщо вона нам?

Що таке науково-популярна журналістика?

Науково-популярна журналістика – це спосіб міжкультурної комунікації у світі, обмін

інформацією між зацікавленими наукою людьми. 

Простіше кажучи, науково-популярна журналістика дає змогу пояснити людині те, що відбувається у неї в голові та те, що діється в навколишній реальності. Тобто йдеться не тільки про фізику, хімію або космос.

Перед журналістами стоїть завдання пояснити науку простими словами, зробити її зрозумілішою для загалу.

А тлом для написання науково-популярних статей стають найкращі здобутки, відкриття та знахідки людства. Тому журналісти повинні добре орієнтуватися у цих темах та бути зацікавленими у кінцевому результаті.

Яка ситуація науково-популярної журналістики в Україні сьогодні?

В Україні науково-популярна журналістика тяжіє до складної фундаментальної науковості, яка не завжди зрозуміла звичайному читачу. На Заході, навпаки, питання «навіщо це читати?» не виникає навіть у людини, яка ніколи не цікавилася наукою.

У чому проблема?

По-перше, в різниці підходів до наукової діяльності. Якщо на Заході діяльність науковців високо оцінюється, то в Україні наука не є в пріоритеті. Тому й більшість українських науковців презентують свої дослідження в інших країнах.

По-друге, проблема у взаємодії зі ЗМІ. Наприклад, для американських науковців спілкування з журналістами — це плюс до карми. Але на пострадянському просторі науковцям подобається певний елемент елітарності. Проблема також і в журналістах, які намагаються писати про складні речі, яких самі не розуміють.

І третє – це позиція українських медіа щодо науки. Матеріали на таку тему не користуються популярністю у ЗМІ.

«Мені доводилося працювати в українських медіа, і редактори зазвичай ріжуть це, тому що рейтинги збирає політика й шоу-бізнес. Ці теми розкручено: коли щось упізнаване, люди цікавляться цим системно, а в науково-популярну журналістику поки не вкладено достатньо. Люди не впізнають, а щось чуже й незрозуміле вони бояться сприймати. Ми не готові сприймати будь-яку інформацію, ми потребуємо зрозумілого й безпечного існування. Але мені пощастило, я працювала на радіо «Аристократи».», — розповідає радіоведуча «Громадського радіо» Міріам Драгіна.

Також вона додає, що найбільше науково-популярною журналістикою в Україні займаються Bit.ua – лайфстайл-медіа, газети «Дзеркало тижня», «Новое время» та «Громадське радіо». Інші ж медіа зачіпають цю тему поверхнево.

Як витягти науково-популярну журналістику із прірви?

Головний секрет — розповідати так, щоб зрозуміла не тільки звичайна людина, а й навіть дитина. Якщо йдеться про більш точні науки, де пояснити щось майже неможливо (наприклад, про фізику чи математику), то головний прийом — вести розповідь через історію людини. Такі матеріали найкраще сприймаються аудиторією. Адже завжди цікаво дізнатися, що відбувалося, коли до науковця прийшло осяяння.

Яскравий приклад – це відкриття Ісааком Ньютоном сили тяжіння. Історія про яблуко зацікавила людей. Тому більшість пам`ятають як і що видатний науковець відкрив. Отже можна показати життя цієї людини, або як відкриття стає частиною його біографії. Що більше таких історій у матеріалі, то цікавішим це буде для широкого кола читачів.

«Великим поштовхом стане, якщо загально, об'єднання й робота в цьому напрямку. Якщо люди довіряться нам і почнуть цікавитися більше, почнуть давати такі запити: «ми хочемо послухати про вчених», почнуть обирати ці програми частіше в медіа… Якщо бізнес почне вишукувати, як це роблять, наприклад, у Китаї, де ходять по лабораторіях і шукають розробки, скуповують патенти в українців… Якщо держава зробить великий аудит усього, що є в Національної академії наук України, і почне вкладати раціонально ці кошти… А якщо конкретно, то дуже корисним буде створення великого фонду. Приміром, якби якийсь бізнесмен зробив фонд підтримки, це було б надзвичайно дієво. Це було би набагато швидше, ніж усі інші окремі кроки, які ми робимо тепер.» — пояснює Міріам Драгіна.

Отже науково-популярна журналістика повинна розвиватися. Так, це нелегка праця, потребує значних зусиль і поглибленого вивчення різних аспектів науки. Але як же круто усвідомлювати те, що ти є унікальним журналістом і робиш значний внесок у розвиток медіа та підіймаєш рівень освіченості у суспільстві.

Наталія Поплавська

26
RSS
Немає коментарів. Ваш буде першим!
Завантаження...
Друк флаєрів, візиток. Банери, наклейки. Бланки. Печатки та штампи. Тел.: 096 783 27 71.